”Praktisk pedagogik och presentationsteknik”, 2 dagar

 

Målgrupp

För alla som genomför presentationer, informerar eller arbetar med utbildning och undervisning. En del känner nervositet och rädsla för detta. Andra, ofta mer erfarna, behöver träning och personliga kommentarer för att utvecklas ytterligare. Under kursen får Du tips och mycket träning för att göra Dig säker, förtroendeingivande och stimulerande.

 

Kursens mål

Kursens mål är att deltagarna skall bli duktiga på att genomföra presentationer och undervisning på ett bra sätt. Det innebär att bli bra på att lägga upp och genomföra presentationer och utbildningar på ett varierande och engagerande sätt t.ex  genom bra lektioner, samtal och aktivitet. Det blir också viktigt att stimulera och engagera deltagarna. Utgångspunkten är alltid deltagarna/lyssnarna.

 

Efter kursen skall deltagarna därför känna sig stimulerade och kunniga att t ex:

- planera och genomföra presentationer och undervisning på ett framgångsrikt och engagerat sätt

- kunna starta och avsluta presentationer på ett bra sätt

- kunna engagera deltagarna på många olika och stimulerande sätt tex. bikupor, snabbtest, laget runt, grupparbeten etc.

- planera och använda olika AV-hjälpmedel på ett enkelt, variationsrikt och funktionellt sätt

- bryta information med frågestunder och diskussionspass

 

 

Uppläggning

Kursen omfattar 2 dagar. Start kl 10 dag 1 och slut kl 15. dag 2.

 

I kursen varvas teori och praktik, med betoningen på praktik. Videofilmning med individuell uppspelning och kommentarer kommer att ske.

 

Innehåll

 

1. Hur tar vår hjärna mot och bearbetar information?  - goda råd vid presentationer och undervisning.

 

2. Effektiv information -en checklista (videoinspelning med individuell uppspelning och kommentarer)

 

3. AV-hjälpmedel -hur växla och hantera på ett stimulerande sätt? (videoinspelning med individuell uppspelning och kommentarer)

 

4. Hur utforma och nyttja dokumentation?

 

5. Deltagarledda minilektioner (med kommentarer från mig och övriga + videoinspelning med individuell uppspelning och kommentarer), med i förväg utsänt material kring presentationer och pedagogik t.ex:

- MAKIS –nyckel för lärande

- Lära ut-lära in

- Kroppsspråket

- Utbildningsresultat kontra effekt

- Konsten att lyssna

- Om minne och glömska

- Gruppens psykologi vid utbildning

 

6. Hur anpassa medel efter mål och mänskliga behov.


7. Metoder att engagera deltagarna t.ex:

- bikupor

- laget runt

- snabbtest

- grupparbete + redovisningar

- tvärgrupper

- trios lär varann

- deltagarnas sammanfattningar

- att leda frågestunder och diskussionspass

- frågelåda

- det viktigaste jag lärt -kontrakt

 

8. Så lär vuxna –konsekvenser vid presentationer och utildning.

 

10. Hur leda frågestunder och diskussioner?

 

11. Mitt förändringskontrakt. Varje deltagare sammanfattar sina lärdomar från kursen.

 

 

Kursmaterial

För att hög effekt av kursen "förlängas" den genom lite trevligt före och efter material. Därför är det bra om deltagarna kan ägna sig några timmar åt förberedelser.

 

Före kurs

Förberedelsematerial skickas till deltagarna några veckor före kurs. Deltagarna bör förbereda sig genom att förbereda en s.k. ”minilektion (se ovan). Denna kommer att handla och utbildning och presentationer. Varje deltagare får ett eget ämne och en mapp med ca 5-10 sidor om detta ämne. Även 2 kompendier skickas ut före kursen (Muntlig Framställning och Pedagogiska hjälpmedel) som deltagarna kan bekanta sig med.

 

Under kurs

Under kurs delas cirka 15 sidor ut som bearbetas.

 

Efter kurs

Efter kursen görs en personlig sammanfattning av kursen som presenteras i "loggbok".