Målgrupp
För alla som
genomför presentationer, informerar eller arbetar med utbildning och
undervisning. En del känner nervositet och rädsla för detta. Andra, ofta mer
erfarna, behöver träning och personliga kommentarer för att utvecklas
ytterligare. Under kursen får Du tips och mycket träning för att göra Dig
säker, förtroendeingivande och stimulerande.
Kursens mål
Kursens mål är
att deltagarna skall bli duktiga på att genomföra presentationer och
undervisning på ett bra sätt. Det innebär att bli bra på att lägga upp och
genomföra presentationer och utbildningar på ett varierande och engagerande
sätt t.ex genom
bra lektioner, samtal och aktivitet. Det blir också viktigt att stimulera och
engagera deltagarna. Utgångspunkten är alltid deltagarna/lyssnarna.
Efter kursen
skall deltagarna därför känna sig stimulerade och kunniga att t ex:
-
planera
och genomföra presentationer och undervisning på ett framgångsrikt och
engagerat sätt
-
kunna
starta och avsluta presentationer på ett bra sätt
-
kunna
engagera deltagarna på många olika och stimulerande sätt tex. bikupor,
snabbtest, laget runt, grupparbeten etc.
- planera och använda olika AV-hjälpmedel på ett enkelt, variationsrikt och funktionellt sätt
-
bryta
information med frågestunder och diskussionspass
Uppläggning
Kursen
omfattar 2 dagar. Start kl 10 dag 1 och slut kl 15.
dag 2.
I kursen
varvas teori och praktik, med betoningen på praktik. Videofilmning med individuell
uppspelning och kommentarer kommer att ske.
Innehåll
1. Hur tar vår
hjärna mot och bearbetar information? - goda råd vid presentationer och undervisning.
2. Effektiv
information -en checklista (videoinspelning med individuell uppspelning och
kommentarer)
3.
AV-hjälpmedel -hur växla och hantera på ett
stimulerande sätt? (videoinspelning med individuell
uppspelning och kommentarer)
4. Hur utforma och nyttja dokumentation?
5.
Deltagarledda minilektioner (med kommentarer från mig och övriga +
videoinspelning med individuell uppspelning och kommentarer), med i förväg
utsänt material kring presentationer och pedagogik t.ex:
-
MAKIS
–nyckel för lärande
-
Lära
ut-lära in
-
Kroppsspråket
-
Utbildningsresultat kontra effekt
-
Konsten
att lyssna
-
Om
minne och glömska
-
Gruppens
psykologi vid utbildning
6. Hur anpassa medel efter mål och mänskliga behov.
7. Metoder att engagera deltagarna t.ex:
- bikupor
- laget runt
- snabbtest
- grupparbete +
redovisningar
- tvärgrupper
- trios lär varann
- deltagarnas
sammanfattningar
- att leda frågestunder
och diskussionspass
- frågelåda
- det viktigaste
jag lärt -kontrakt
8. Så lär
vuxna –konsekvenser vid presentationer och utildning.
10. Hur leda frågestunder och diskussioner?
11. Mitt förändringskontrakt. Varje deltagare sammanfattar sina
lärdomar från kursen.
Kursmaterial
För att få hög effekt av kursen "förlängas" den genom lite trevligt före och efter material. Därför är det bra om deltagarna kan ägna sig några timmar åt förberedelser.
Före kurs
Förberedelsematerial skickas till deltagarna några veckor före kurs. Deltagarna bör förbereda sig genom att förbereda en s.k. ”minilektion (se ovan). Denna kommer att handla och utbildning och presentationer. Varje deltagare får ett eget ämne och en mapp med ca 5-10 sidor om detta ämne. Även 2 kompendier skickas ut före kursen (Muntlig Framställning och Pedagogiska hjälpmedel) som deltagarna kan bekanta sig med.
Under kurs
Under kurs delas cirka 15 sidor ut som bearbetas.
Efter kurs
Efter kursen görs en personlig sammanfattning av kursen som presenteras i "loggbok".